lördag 20 maj 2017

Ändetiden 81,
Israel ska bli en fårhjord i Jesu hand


Att Israel ska få fred med sina grannar det ser man här i Hes 36:36. Man kan inte tolka det på annat sätt. Grannländerna ska förstå att Gud är med dem och inte bara förstå utan också erkänna det. Och att det är så det ser vi av nästa vers. Israel ska bli som en fårhjord i Jesu hand. Han ska ta hand om dem och ge dem trygghet.


Hes 36:36.  Och de hedningar, som är kvar runt omkring, skall förstå [erkänna, förklara], att jag Jesus [Jashve] har byggt de fördärvade och planterat det förstörda. Jag Jesus [Jashve] har talat och handlat [gjort]. 


Folken runt omkring ser hur Jesus har byggt landet och gett välstånd åt Israels folk som kommit tillbaka.

Och att folken runt Israel skall förstå talar om att Israel kommer att få fred med sina grannar. Det är något vi ser idag med Egypten och Jordanien, där Israel slöt fred i under 80 och 90 talet, men vi har fortfarande länder kvar som inte har erkänt Israel och det kommer alltså förmodligen att ske.

Hes 36:37.  Så Säger Herren Jesus [Jashve], jag vill göra mera än det här för Israels folk [hus], med de saker som händer med dem, jag förökar [gör mera] dem som en mänsklig [Adams] fårhjord.
Hes 36:38.  Som en hjord av heliga får, som en hjord för Jerusalems fest [högtid], så är de förstörda städerna, med människoskarorna [hjordar av människor] och de vet att jag är Jesus [Jashve].

Israel kommer inte bara att leva i fred, de kommer också att ha det bra. Jesus kommer att ta hand kom dem och De kommer att bli Jesu fårhjord och han är deras herde.

Och vad det innebär det kan vi läsa i Psalm 23, ”Herren är min herde”. Det är så det kommer att bli.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar