tisdag 16 maj 2017

Judarna fördrevs därför att de utgjutit blod, Jesu blod


I Hes 36:16 – 38 får vi en bild av hur Gud samlar sitt folk och han gör det för sitt namns skull som det står och han lägger sin ande i deras hjärta och landet blir en Edens lustgård.

Nu i vår tid är vi inne i den tid när Israels folk, Judarna är samlade igen. Samlade från den fördrivning som varat i snart 2000 år. Och här i bibelordet får vi först läsa bakgrunden till fördrivningen av Judarna, det som återstod av Israels folk. Varför de blev fördrivna ut över världen.



Hes 36:16.  Och Jesus [Jashves] talade till mig och sade:
Hes 36:17.  Människoson [Adams barn], Israels folks [hus] innevånare fördärvade er mark och orenade på er väg, med resultatet att er väg var som menstruations orenhet inför mig.
Hes 36:18.  Och jag utgöt min vrede över dem på grund av blodet som de utgjutit i landet och deras orena avgudar.
Hes 36:19.  Och jag spred ut dem bland hedningarna [folken] och de blandades upp [spreds ut] i länderna som de vistades i, och som deras gärningar var dömde jag dem.

Orsaken till fördrivningen var att de utgjutit blod. Och det blod de utgöt strax innan de fördrevs det var ju när de dödade Jesus, Guds son.

Och det läste vi också om när vi studerade 1 Mos 4 om Kain och Abel. Där Kain ju dödade Abel sin bror på samma sätt som Judarna dödade Jesus. Och på samma sätt som Kain blev fördriven från sitt land så blev Judarna. Och här i Hesekiel ser vi alltså hur Gud åter pekar på det som orsak. Det var för att de utgjutit blod liksom Kain som de blev fördrivna.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar