måndag 8 maj 2017

Ändetiden 69,
Israels land är välsignat


När vi studerar profetian ser vi att när Israels barn samlas då kommer de att bli välsignade. Rikedomar kommer att strömma till dem och Israel kommer att bli ett välsignat land precis som vi ser att det blivit idag.


Jes 60:4.  Lyft dina ögon runt omkring och se, alla har samlat sig i längtan efter dig, dina söner kommer från fjärran, och dina döttrar tas tryggt omhand.

När Israel samlas kommer det att vara en efterlängtad händelse. Och Israels barn kommer att vara utspridda i många länder precis som vi vet att det har varit idag.

Jes 60:5.  För du ser mig och du är glad, och du är överraskad, och ditt hjärta vidgar sig, för havets rikedomar återvänder över dig, hedningarnas [folkens] rikedom kommer till dig.
Jes 60:6.  Ett överflöd av belöningar [tjänster, kameler] fyller dig, de första frukterna [dromedarer, unga kameler] från Midjan och Efa, alla från Saba kommer med guld och de bär fram rökelse, och de förkunnar Jesu [Jashves] lov [berömmelse].
Jes 60:7.  Alla Kedars får de samlas till dig, Nabajots baggar [vädurar, styrkor] tjänar dig, de offras som ett välbehagligt offer på mitt altare, och jag förhärligar mitt hus härlighet.

Jes 60:10.  Och främlingars söner bygger dina murar och deras kungar tjäna dig, för i min vrede slog jag dig, och i min glädje [nåd, kärlek] förbarmade jag mig över dig.
Jes 60:11.  Och dina portar är ständigt öppna om dagen och om natten, man stängde dem inte, till dig skall hedningarnas rikedom komma och deras kungar leds in.

Att Israels land kommer att få välstånd. Det kan vi alltså läsa här i texten.  Och vi ser idag hur det har gått i uppfyllelse. Israel är ett välsignat land och Judarna är t ex den folkgrupp som har flest Nobelpris. De har odlat upp sitt land så att det är rikt på gröda. Och nu har Gud också välsignat dem med Gas i medelhavet.

Trotts att deras fiender gör allt för att göra livet surt för dem så ser Gud till att landet är välsignat.

Och återigen kan vi alltså se att det här är en uppfyllelse av Profetian. Gud visste det. Och det här visar alltså att vi har kommit in i ändens tid, och snart kommer Jesus.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar