tisdag 23 maj 2017

Ändetiden 84,
Israel ska få Ande och Liv


Här har vi slutsteget. Det Gud vill göra med Israel. Det ska bli ett mäktigt folk. Och vi kan redan se hur Gud försvarar dem mäktigt i deras land, och välsignar dem. Och han ska fylla dem med sin Ande.

Hes 37:9.  Och han sade till mig: Profetera till anden, profetera människoson [Adams barn] och säg till anden, så säger Herren Jesus [Jashve], kom ande och blås från de fyra vindarna på dessa döda och de blir levande.

Hes 37:10.  Och jag lät profetera såsom det befallts mig och ande kom i dem och de blev levande och de stod på sina ben, en krigshär, en mycket stor kraft.
Hes 37:11.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], dessa ben de är alla Israels folk [hus], se de säger: Våra ben är förtorkade och vårt hopp är förstört han har uteslutit [stoppat, förstört] oss.

Jesus fyller dem med sin ande och det blir en stor här och det är Israels folk.

Gud ska frälsa dem och göra Jesus till deras Messias. Att det är just så det kan vi också läsa på andra ställen. Där det talas om att de ska se upp till honom som de ha stungit. Alltså Jesus.

Hes 37:12. Så profetera och säg till dem: Så säger Herren Jesus [Jashve], se jag öppnar det ställe där jag begravt er och låter er komma upp från det ställe där ni, mitt folk, begravts av mig, och jag skall låta er komma till Israels land.
Hes 37:13.  Och ni skall veta [känna] att jag är Jesus [Jashve], i det jag öppnar det ställe där jag begravde er och i det jag låter samla er från det ställe där jag begravde er, mitt folk.
Hes 37:14.  Och jag lägger min ande i er, och ni lever, och jag skall låta er vila i ert land, och ni vet [känner] att jag, Jesus [Jashve], har talat och har handlat [har gjort], säger Jesus [Jashve].

Här har vi en summering av hela berättelsen. Det Gud vill göra är verkligen att samla Israel. De skall inte mera vara som döda.

Och slutligen vill han alltså lägga sin Ande i dem, Jesus Anden. Och vi ser också att det är Jesus som gör det här, han för dem tillbaka till sitt land, han ger dem liv, han fyller dem med sin ande och de skall få ro i sitt land.

Det är Jesu verk allt sammans.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar