måndag 15 maj 2017

Ändetiden 76,
Jesus är vår frälsare och han är Gud



Jesus är den som frälser, det kan vi läsa också här. Har han frälsat då kan ingen göra det ogjort. Och Jesus är Jashve. Och han är Gud.

Jes 43:11.  Jag, jag är Jesus [Jashve] och förutom mig finns ingen frälsare [räddare].


Jesus är Israels frälsare, jag inte bara Israels utan allas frälsare. Egentligen står det i versen här Jashve, eller Jishoa, eller Jehoa, eller hur man nu ska uttala det. Men det är alltså Jesus, det sade han själv när han stod inför översteprästen och skulle dömas. Han sa det när de skulle ta honom till fånga i Getsemane. Hans svar till dem ”Jag är” var just ordet Jashve, men i första person. Det samma som Gud sa till Moses från den brinnande busken i 2:a Mosebok.

Jesus är alltså Jashve som fötts som människa och lidit och dött för våra synder och är vår frälsare.


Jes 43:12.  Jag har förutsagt och jag låter frälsa och jag låter förkunna, och det finns inget främmande involverat i det [främmande bland er], och ni är mina vittnen säger Jesus [Jashve], och jag är Gud.
Jes 43:13.  Också i framtiden [från denna dag] är jag han och det finns ingen som kan ta något ur min hand, jag handlar och vem kan vända det tillbaka [göra det ogjort].

Gud kommer att frälsa Israel. Ja han kommer att frälsa hela världen. Och man kan se den här slutliga frälsningen som en uppfyllelse av när Gud skapar människan i 1 Mos 1:26 – 27. Han skapar dem till man och kvinna. Alltså till Jesus och hans församling. Och det är det som kommer att ske här på slutet. En total frälsning för hela världen där Jesus och hans församling skall råda.

Jesus är Gud och det finns ingen som kan göra ogjort, det han gjort. Och hör är vi alltså inne i den absoluta ändetiden.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar