fredag 26 maj 2017

Ändetiden 87,

Gud skyddar Jerusalem


Här i Sak 2:5 har vi ett konkret ord som visar att Gud är Jerusalems skydd. Han är som en mur av Eld runt Jerusalem.

Sak 2:1.  Och jag lyfte mina ögon och jag såg och se, en människa och i hans hand var ett måttband.
Sak 2:2.  Och jag sade: Vart [Varför] går du. Och han sade till mig: Till att mäta Jerusalem för att se hur brett och hur långt det är.
Sak 2:3.  Och se ängeln som talat till mig han kom och en annan ängel kom honom tillmötes [ropade till honom].
Sak 2:4.  Och han sade till honom: Tala om för den unge detta, att jag säger: De bor öppet i Jerusalem, för det är många människor och boskap som bor i den.
Sak 2:5.  Och jag är för henne, säger Jesus [Jashve], en eldsmur runt omkring och till härlighet [rikedom, överflöd] är jag i den.


Ja, Gud har gjort en mur runt Jerusalem till skydd, det är en mur av Eld

Och vi ser att det är vår tid. För Sak 2:4 talar om en tid utan murar runt städerna. Och vi vet att runt Jerusalem i dess helhet finns inga Murar idag, Visserligen har Gamla staden där Murar men det är historiska lämningar som talar om en svunnen tid. Men idag är Jerusalem en stad utan praktiska murar.  En öppna staden som alla städer är idag. Vi lever i den tiden som profetian alltså talar om.

Judarna i Jerusalem kan alltså känna trygghet. Gud är med dem. De har inget att fukta, fast världen idag gör allt för att ta ifrån dem Jerusalem. Det är hemskt att se, denna frenesi att till varje pris ta ifrån Judarna det som är deras.

Vi vet hur Unisco i våra dagar har deklarerat att Israel inte har någon rätt till Tempelplatsen och det därför att det aldrig stått något Tempel där enligt dem. Det är ren lögn, för historien är full av bevis på att Templet har funnits där. Men det här visar hur vriden världen är idag. Alla är snart mot Israel.

Men det spelar inge roll för Gud är med dem och han skyddar Jerusalem åt dem. Det är deras och ingen ska lyckas ta det ifrån dem.

Så återigen visar Gud att han finns och att han är Gud. Gud visste det här i ändens tid när allt ska ske så hade städerna inga murar. Och här står det alltså. Och Gud är alltså mur för Jerusalem, han är Judarnas skydd.

Och att ha Gud som mur är mycket mer värdefullt än alla Jordiska murar som byggts genom historien.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar