söndag 14 maj 2017

Ändetiden 75,
Guds verk med Israel visar att Gud finns



Det Gud gör med Israel, som vi läste om i förra avsnittet, är ett vittnesbörd inför hela världen. Ett vittnesbörd att Gud är den enda Guden och att han fullföljer sina löften. Gud finns för han upprättar Israel.


Jes 43:9.  Alla hedningar har samlat sig tillsammans och folken har samlats, och vem bland dem har tidigare mött detta, låt höra dem, de må ge sitt vittnesbörd, och må de vara rättvisa, för de har hört och de må säga sanningen.

Det som nu sker med Israel har aldrig tidigare skett, det är unikt i historien. Gud bevisar sin storhet och sin existens genom att göra det här med Israel.

Jes 43:10.  Ni är mina vittnen säger Jesus [Jashve], som är min tjänare, för vilken jag ivrar, för att ni skall veta, och ni må vara säkra på mig, och ha förstått, för jag är han, före mig har ingen Gud blivit till, och i fortsättningen kommer det inte att ske.

Vi kan alla se det idag. Och ingen annan Gud har någonsin funnits eller blivit till än Israels Gud.

Och det är alltså det han gör med Israel som bevisar att han finns och är Gud. Och det ska alltså vara i evighet. Ingen ska någonsin lyckas göra något liknande. För det finns ingen mera Gud och kommer heller aldrig att finnas.

Det är inget många som tänker på det här idag. Men det Gud har gjort med Israel det är helt unikt och det visar just att Gud är Gud och klarar av att göra det som är omöjligt för människor.

Och trotts allt det motstånd som Israel har mött under hela sin tillblivelse har alltså Gud sett till att det finns idag.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar