måndag 29 maj 2017

Ändetiden 90,

Vi hittar inget uppryckande i Sakarja heller




Tittar vi nu i den text som vi läst så såg vi att i vers 10 så kom Jesus till Jerusalem. Det är alltså Jesu återkomst som vi talar om. När han ska komma till Judarna.

Men före det säger ju en del att Jesus skall rycka upp sin församling, till att vara med honom i himlen under alla hemskheter som ska gå över Jorden. Och att Församlingen sedan skall vara med honom när han kommer.

Kan vi se det, för här i texten borde uppryckandet stå.


Sak 2:1.  Och jag lyfte mina ögon och jag såg och se, en människa och i hans hand var ett måttband.
Sak 2:2.  Och jag sade: Vart [Varför] går du. Och han sade till mig: Till att mäta Jerusalem för att se hur brett och hur långt det är.
Sak 2:3.  Och se ängeln som talat till mig han kom och en annan ängel kom honom tillmötes [ropade till honom].
Sak 2:4.  Och han sade till honom: Tala om för den unge detta, att jag säger: De bor öppet i Jerusalem, för det är många människor och boskap som bor i den.
Sak 2:5.  Och jag är för henne, säger Jesus [Jashve], en eldsmur runt omkring och till härlighet [rikedom, överflöd] är jag i den.

Vi ser här den tid som är och har varit när Jesus har varit skyddet för Israel. Han har varit som en Eldsmur mot deras fiender.

Sak 2:6.  O, O, för fly från landet i norr säger Jesus [Jashve], för som himlens 4 vindar har jag spridit er, säger Jesus [Jashve].

Här ser vi att det är fortsatt tid att samlas och det är ju så det är. Judarna kommer hela tiden.

Sak 2:7.  O Sion låt rädda dig, den som bor hos dotter Babel.
Sak 2:8.  För så säger folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot], härefter är er härlighet vid mitt bord inför de rövande hedningarna, för den som lät slå er han rörde vid ögats pupill [ögonstenen].
Sak 2:9.  För jag låter lyfta min hand mot dem och de är ett rov för sina slavar [tjänare] och ni skall veta att folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot] har sänt mig.

Här ser vi hur kraftfullt Jesus lovar att agera mot de som går mot Israel och vi ser det här idag i Syrien, som ju vägrat erkänna Israel utan ställt sig på deras sida som vill utplåna landet.

Sak 2:10.  Jubla, gläd dig dotter Sion, för se jag kommer och jag förblir hos dig, säger Jesus [Jashve].

Här i vers 10 ser vi att Jesus kommer, Och han skall stanna. Det är alltså hans andra kommande. När han kommer till Jerusalem.

Sak 2:11.  Många hedningar [folk] förenar sig med Jesus [Jashve] på den dagen, och de skall bli för mig till ett folk, och jag förblir hos dig [i ditt centrum], och du känner att folkskarornas Jesus [Jashve Sebaot] är min måltid [har sänt mig] till dig.

Och förutom Jesus skall också Kristna vara med som blivit frälsta genom Jesus. Och vi kan läsa om bröllopsmåltiden i vers 11 på slutet.

Vi kan också konstatera att det inte kan vara uppryckandet som står i vers 11. Där står ju att många hedningar ska förena sig med Jesus. Med andra ord ta emot och tro på honom, men det står inget om att de ska ryckas upp till himlen i samband med det och det står efter det att Jesus kommit som ju står i vers 10.

Och i versarna innan har man kunnat läsa hur Jesus skyddar Judarna och hur de ska återvända, och hur han är en mur runt Israel, det som vi ser idag.

Så det betyder att här någon stans borde uppryckandet ha varit.


Men vi ser det inte. Det vi ser är att Hedningarna tillsammans med Judarna ska förena sig och bli till ett folk. Och att det är måltiden, bröllopsmåltiden, det Jesus ofta talade om i samband med sin återkomst.

För den som följt den här serien så minns vi att det inte heller fanns i berättelsen om Noa, där man tycker att det också borde funnits, och här är länken till det avsnittet.


Betyder det då att det inte finns något uppryckande. Nej det kan vi naturligt vis inte hävda. Men här tar inte bibeln upp det. Och man tycker att något så viktigt borde varit med.

Men under alla omständigheter vet Gud vad som ska hända och han tar hand om oss. Han är vår trygghet när vi lämnat oss åt honom.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar