onsdag 3 maj 2017

Ändetiden 64,
Gud lägger sin lag i människornas Hjärtan

Här är de intressanta orden om hur Gud ska sluta ett nytt förbund med Israel, Ett förbund i deras hjärtan. Han skall lägga sin lag i människornas hjärtan. Det ska bli naturligt att göra rätt.

Jer 31:31.  De dagar kommer säger Jesus [Jashve], då jag sluter förbund med Israels folk [hus] och med Juda folk [hus].
Jer 31:32.  Inte som förbundet som jag slöt med deras fäder, på dagen jag grep dem i deras hand för att låta dem föras från Egyptens land, förbundet som de bryter, och jag var herre i dem, säger Jesus [Jashve].
Jer 31:33.  För detta är förbundet som jag sluter med Israels folk [hus], i kommande dagar, säger Jesus [Jashve]. Jag läger min lag [vägledning] i deras inre och jag skriver den i deras hjärta, och jag skall bli deras Gud och de skall bli mitt folk.


Det blir helt nya tider nu. Jesus lägger sin lag i människornas hjärtan. Det blir naturligt att göra som Gud vill, och det gäller nog inte bara Israel och Israels barn utan när vi kommer hit i historien så vill Gud att alla ska ha hans lag i sitt hjärta.

Det är då vi får ett samhälle som fungerar. När alla vill göra rätt av sig självt. Vi behöver inte ha lagar och förbud. För det kommer naturligt. Men visst kan det vara bra ibland med en del regler men de är då mera som hjälp så att man har något att hålla sig till. Men inga straffande nergörande och översittande lagar.

Det är livets träd. Det som kommer naturligt i livet inifrån.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar