onsdag 24 maj 2017

Ändetiden 85,
Gud visar att han finns genom att samla Israel


Det är ett stort underverk det vi ser idag när Israel samlas efter så många år, och det visar att Gud finns och är mäktig.

Jer 16:14.  För se dagarna kommer, säger Jesus [Jashve], då man inte mera säger: Jesus [Jashve] lever, som förde Israels barn från Egyptens land.
Jer 16:15.  Utan Jesus [Jashve] lever som lät Israels barn komma upp från landet i norr och alla länder och platser, som de hade drivits bort till, och över till sin mark som jag gav till deras fäder.


Det under vi ser idag med Israels folk som har varit fördrivet från sitt land i snart 2000 år och nu samlas i sitt land som nu är deras, är unikt, och ett underverk av Gud. Och man är förvånad att man inte talar om det mera i våra dagar.

Och här kan vi också se att det land som Israel ska ha det är det land där deras färder bodde. Alltså det som idag är Israel. Allt mellan Jordanfloden och Medelhavet. Det som Gud lovade Israels barn en gång.

Och att Israels barn skulle överleva som folk i alla dessa 2000 år och kunna samlas på nytt det kan vi se redan i Bibelns 4:e kapitel om Kain och Abel. Kain motsvara där Judafolket och Abel, Jesus, som blev dödad av Judarna. Och Kain fick ett märke av Gud så att ingen skulle slå ihjäl honom, på samma sätt som Judarna har överlev intill vår tid.

1 mos 4:14 <Trad:> Se, du har idag fördrivit mig bort från landets yta och från ditt ansikte. Jag får gömma mig och jag skall bli flykting och kringvandrande på jorden och alla som finner mig kommer att döda mig.
1 mos 4:15 <Trad:> Och Jashve sade till honom: Det är ordnat för alla som dödar Kain skall bli sjufalt hämnade, och Jashve satte ett tecken så att de inte skulle slå ihjäl honom.

Ingen skulle utplåna Judarna och vi ser idag att det har blivit så.

Och idag samlas de Precis som Gud sa. Och därmed har Gud visat att han finns.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar