onsdag 17 maj 2017

Ändetiden 78,
Det är för sitt namn skulle som Jesus åter samlar Israel


Det var för att Jesus inte ville ha sitt namn förknippat med fördrivningen av Judarna och eftersom Jesus inte vill att de ska gå under, som han lovat inte skulle ske, som han förbarmar sig över dem och samlar dem igen.

Hes 36:20.  Och när de kom till hedningarna, vanhelgade de mitt heliga namn, för man säger om dem: Jesu [Jashves] folk är dessa och från hans land har de dragit ut.
Hes 36:21. Men jag kände medlidande på grund av mitt heliga namn som Israels folk [hus] vanhelgat bland hedningarna, som de ödelagda kom till.


När Israel kommer ut bland Hednafolken så vanhelgas Jesus namn genom att han har låtit dem fördrivas, och genom att folk ser att Jesus inte är att lita på. Jesus hade inte fullföljt löftena till fäderna. Judarna hade ju inte blivit frälsta. Och så ville Jesus inte ha det.

Hes 36:22.  Säg därför till Israels hus: Så säger Herren Jesus [Jashve], inte för Israels folk [hus] gör jag detta, utan för mitt heliga namn, som ni vanhelgade bland hedningarna, som nu var hos.

Så därför samlar Jesus Israel han gör det för sitt namn skulle. Ingen skall säga att Jesus inte bryr sig och att han inte klarar av. Det gör han och genom att efter alla dessa år samla och frälsa Israel så visar han att han är Gud mot alla odds. Den verklige Guden.

Hes 36:23.  Och jag helgar mitt stora namn, vanhelgat bland folken, som ni vanhelgade mitt bland dem, och hedningarna vet att jag Jesus [Jashve] skall låta mig helgas i er inför deras ögon, säger Herren Jesus [Jashve].

Och genom det här så ser Hedningarna, alltså alla andra folk, hur stor Jesus är som klarar av detta trotts alla som försöker stoppa. Och det är det fantastiska vi ser idag. Att trotts att allt verkar vara emot så lyckas Jesus samla Israel och upprätt deras land.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar