lördag 13 maj 2017

Jesus frälser och samlar Israel och ger dem Andliga Ögon och Öron


Vi ska nu titta på ytterligare ett bibelställe som talar om hur Gud samlar och frälser Israel och det är Jes 43:1 – 13. Här kan vi läsa att Jesus är Gud den som frälser och förutom honom finns ingen Gud. Och han kallar på Israel i alla väderstreck att komma samman, som ett vittnesbörd för alla folk.

Jes 43:1.  Och nu säger Jesus [Jashve] så, han som skapade dig Jakob, och formade dig Israel: Frukta inte för jag har förlossat dig, jag har kallat dig i ditt namn, du är min.
Jes 43:2.  För om du går genom vatten, är jag med dig, och strömmarna översvämmar dig inte, och om du går genom eld bränner den dig inte och flamman antänder dig inte.
Jes 43:3.  För jag Jesus [Jashve] din Gud, Israels helige, är din frälsare, jag gav din lösen, Egypten, Etiopien [Kus] och Seba för dig.


Jesus är den som kallat och han skall frälsa och förlossa.

Jes 43:4.  Du är värdefull i mina ögon, det är sanningen, du var rik [ärad] och jag älskade dig, och jag har gett Adam [människor] som betalning för dig och folk som betalning för dit liv.

Adam, människan, vilket här syftar på Jesus, har gets som betalning för Israel. Gud Älskar verkligen Israel.

Jes 43:5.  Frukta inte för jag är med dig, från öster för jag fram dina barn och från väster samlar jag dig.
Jes 43:6.  Jag säger till norr: Ge. Och till söder: Hindra mig inte, låt mina söner komma från fjärran och mina döttrar från jordens [markens, landets] ände.
Jes 43:7.  Alla de som kallats i mitt namn och till min härlighet, dem jag har skapat, dem jag har format och dem jag har gjort.

Från alla väderstreck samlar han sitt folk. Och det här visar också på den spridning av Judarna som skulle äga rum och vi vet hur de blev spridda överallt. Men Gud samlar dem alltså igen.

Jes 43:8.  Låt föra ut det blinda folket, och det finns ögon, och de döva, och det finns öron, åt dem.

Han utrustar dem med Andliga ögon och öron. Idag ser majoriteten av Israels folk inte Jesus som sin Messias. Men Gud skall som vi läser här ge dem ögon och öron så att de ser vad Jesus gjort.

Och vi kan se idag hur Messiasväckelsen går fram i Israel. Och hur fler och fler börjar förstå att Jesus är deras Messias.

Tänk nu är vi där. Är där när Israel skall se Jesus och ta emot honom som sin Messias.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar