torsdag 11 maj 2017

Ändetiden 72,
De som nu går mot Israel kommer att ödmjuka sig och ändra sig


De som går mot Israel kommer att ödmjuka sig. Det finns alltså hopp för Israel. Gud har gett dem sina löften, och han kommer att fullfölja löftena.

Jes 60:13.  Libanons härlighet kommer till dig, både cypressträ, pinjeträ och cederträ, för utsmyckning av platsen i min helgedom, och platsen för mina fötter förhärligar jag.
Jes 60:14.  Och ödmjukade kommer de till dig, dina förtryckares söner och de faller ner böjda inför dina fötter, alla som föraktade dig och de ropar: Kom till Jesu [Jashves] stad, Sion, Israels heligas.
Jes 60:15.  Det var så att du var övergiven och man hatade dig, och ingen ville ta bort det, men jag kallar dig till stolthet i evighet, glädje från släckte till släckte.


De som förtycker Israel idag de kommer att böja sig, de som förtrycker idag kommer att ödmjuka sig. Israel har alltså en positiv framtid. Här kan vi se det.

Det hat som är där idag det kommer att ta slut, det lovar alltså Gud.

Jesus har kallat Israel och han kommer att genomföra sin plan med dem och de kommer att få njuta av detta i Evigheter. Och att det blir för evigt det ser vi alltså också här i vers 15.

Jes 60:16.  Och du diar folkens [hedningarnas] mjölk och du diar kungars bröst, du vet att jag Jesus [Jashve] är din frälsare och Jakobs mäktige förlossar dig.
Jes 60:17.  I stället för koppar för jag fram guld och i stället för järn för jag fram silver, och koppar i stället för trä, och järn i stället för stenar, och jag gör ditt mandat fridsamt och dina nära rättfärdiga.
Jes 60:18.  Man hör inte mera om våld i ditt land, förödelse och fördärv i dina områden, och du kallar dina murar "frälsning" och dina portar "lovsång"

Gud vänder det som vi ser idag till Välsignelse. Åter kan vi alltså läsa det. Israels land är och kommer att bli ett välsignat land.

Och det är inte bara så att hatet kommer att ta slut. Nej Välsignelsen kommer att flöda över landet. Det är inte måttligt Gud tar verkligen i. Och Israel ska få fred. Den fred de alltid längtat efter.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar