tisdag 30 maj 2017

Förmedlar våra telefonbolag Stölder
170530



På något annat sätt kan man inte se de betalsamtal som våra telefonbolag förmedlar från utlandet. Samtal som bara är till för att lura pengar av en.

Hur kan våra telefonbolag delta i något sådan. Och vad jag har hört så finns det heller inge begränsning. Betyder det att om jag trycke på ringuppkappen till ett sådan här nummer så kan jag bli skyldig 2 milj. kr, på en sekund. Och jag måsta betala. Mitt telefonbolag skicka räkning, och sänder mig till Kronofogden om jag inte betalar.

Det är inte klokt. Mitt telefonbolag ska ju stå på min sida och hindra mig från att bli lurad och bestulen, inte gå bedragarnas ärende.


För att få ordning på det här borde man göra tre saker. För det första begränsa betalsamtalens kostnader. De borde inte få överstiga 100 kr

För det andra borde varje gång man ringer ett nummer som har betalsamtal, en varningsskylt komma upp. Där jag aktivt måste svar "Ja" för att komma vidare och där jag får veta vad det i sådana fall kostar.

För det tredje borde naturligtvis mitt telefonbolag direkt stoppa alla samtal till och från den här typen av bedragare. De skulle spärras och så snabbt som möjligt.

Och naturligtvis ska mitt telefonbolag vägra betala några som helst pengar till en sådan här bedragare.

Man blir som vanligt förvånad att det alltid finns folk som utnyttjar det som är bra, och har det till att luras och förse sig. Här i Sverige har vi inte den andan och har svårt att inse hur man kan göra så här.


Jesus hjälp oss!! Hjälp oss så att vi slipper den här avarten på bra saker i vårt samhälle. Och ge våra telefonbolag styrka att stå upp och aktivt få bort den här typen av missbruk.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar