söndag 21 maj 2017

De döda benen som får liv är Israels folk som återuppstår


Vi skall nu titta på berättelse om de döda benen i dalen, som i bildlik form beskriver vad som skall hända. Där Israels barn liknar döda ben som Gud för samman. Döda ben som Gud ger liv.

Hes 37:1.  Jesu [Jashves] hand var över mig och i ande förde han mig och satte ner mig mitt i dalen och den var full med ben.
Hes 37:2.  Och han förde mig runt omkring och se de var väldigt många på marken i dalen och se de var mycket torra.
Hes 37:3.  Och han sade till mig: Människoson [Adams barn], du skall återuppliva dessa ben [styrkor, krafter]. Och jag sade: Herren Jesus [Jashve] du vet hur [har kunskapen].


Det börjar med att det ligger fullt av döda ben i dalen. Israels barn har inget liv de är andligt döda och deras tillstånd är andligt förtvivlat som i en dal, långt ner.

Hes 37:4.  Och han sade till mig: Profetera över dessa ben och säg till de torra benen, hör Jesu [Jashves] ord.
Hes 37:5.  Så säger Herren Jesus [Jashve] till dessa ben [styrkor, krafter]: Se jag för fram ande in i dem och ni blir åter levande [skall leva].
Hes 37:6.  Och jag sätter senor på er och jag tar fram kött på [evangelium över] er och jag skall täcka er med hud och jag lägger ande i er, och ni lever, ty jag är Jesus [Jashve].

Men Jesus skall ge Israels barn liv. Vi ser att första steget är att sätta kött på dem. Kött är på Hebreiska samma bokstäver som Evangelium. Det var alltså det som det började med. Att Gud lät sitt ord höras bland Judarna i förskingring.

Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar