torsdag 18 maj 2017

Ändetiden 79,
Jesus renar Israels folk och ger dem ett nytt hjärta


Det är det vi ska se när Israel är samlat. Hur Jesus renar dem, frälser Israel och ger dem ett nytt hjärta. Ett friskt, ett Evangeliserande hjärta. Och det är genom sitt blod han renar dem, det är när de ser honom som sin Messias, den de korsfäste.

Hes 36:24.  Och jag tar er från hedningarna och jag samlar er från alla länderna och jag skall låta er komma till ert land.
Hes 36:25.  Och jag stänker rent vatten på er och ni renas från alla era orenheter och från alla era avgudar, jag renar er.


Gud tar dem från hedningarna som de är utspridda hos och samlar Israel och det är det vi har sett nu under ett antal år. Och det som kommer är alltså nästa steg. Jesu rening av Israel. Och det som gör det är Jesu blod. Det är alltså genom att de tar emot honom som sin Messias som de skall renas.

Hes 36:26.  Och jag ger till er ett nytt hjärta och en ny ande i ert hjärta och jag låter ta bort sten hjärtat från er kropp och jag ger till er ett friskt [evangeliskt, kött] hjärta.
Hes 36:27.  Och min ande ger jag i ert hjärta och jag gör så att ni vandrar i mina lagar [uppgifter], och mina regler [sätt] håller ni och följer.

Och Gud inta bara renar dem utan han lägger sin lag i deras hjärtan och ger dem en ny ande, så att de följer hans vilja helt naturligt. Det är den frälsning som kommer när de tar emot Jesus som sin Messias.

Och det ska hända. Det ser vi här. Gud har sagt det och vi får gå och vänta på det. Och redan idag ser vi hur det växer fram en Messiasväckelse i Israel, hur fler och fler Judar tar emot Jesus som sin Messias. Så redan idag är alltså detta på gång. Och Gud kommer att eskalera det tills hela Israel blir frälst.

Och när vi läser andra Bibelord så ser vi att det är när det här händer som Jesus kommer tillbaka, och så fullföljs allt det han sagt.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar