söndag 13 december 2015

Israel i Bibelns profetior 43

Återvändandet till landet

Vi fortsätter här att titta på Ruts bok och det profetiska i den vad gäller Israels folk och deras förskingring och återsamlande.

Rut 1:6.  Och hon och hennes sonhustrur reste sig upp och hon återvände från Moabs land, för hon hade hört i Moabs land, att Jesus [Jashve] bryr sig om [besöker] sitt folk, så att han ger dem bröd.

Bland Hedningarna har Judarna fått höra att det är Jesus som är deras Messias.

Rut 1:7.  Och hon gick från förhållandet [platsen], ödelagd som hon var [där hon var] och hennes två sonhustrur var med henne, och de gick i väg för att återvända till Juda [prisad, vördad, dyrkad] land [jord, mark].

Nu återvänder Judarna till sitt land Israel. Efter alla motgångar som varit i främmande länder. Och vi kan se här att de hedniska fruarna är med. Den hednakristna kyrkan är med Israel.

Rut 1:8.  Och Noomi [ljuvlig, skön, fantastisk] sade till sina två sonhustrur: Gå, vänd om [återvänd], till det folk vars kvinnor ni är. Må Jesus [Jashve] ge ert folk nåd [barmhärtighet] som ni gjort männen [de döda] och mig.
Rut 1:9.  Jesus [Jashve] skall [må] göra för er så ni finner ert kvinnliga hem [ro], make och hus, och lust [längtan] till välstånd [åt er, till rikedom], och de må hjälpa [lyfta] er ur er ringhet och ert gråtande.

För Noomi är det här bara störigt att de hedniska fruarna följer med. Hon förstår inte varför de skall följa med och bli en del av hennes tro. Hon förstår inte det här med den Kristna tron som kommer från Judarna. För Judarna är här fortfarande den Judiska tron det som gäller.

Rut 1:10.  Och de sade till henne: Nej, med dig vill vi återvända till ditt folk.
Rut 1:11.  Och Noomi [ljuvlig, skön fantastisk] sade: Vänd om [återvänd] mina döttrar, varför kommer ni med mig, kommer det åter söner till mig i min mage, och de skulle bli män till er.
Rut 1:12.  Vänd om [återvänd] mina döttrar, ja gör så, för min ålder har lämnat den tid, när jag är för en man. Om jag sade det finns hopp för mig och likväl i natt är med en man och även om jag hade fött söner.
Rut 1:13.  Så är deras tid långt fram, ni får vänta i evighet på att de är stora. Deras tid är långt fram, det hela är omöjligt, de kommer inte att bli män åt mina döttrar, för han tog bort för mig kraften [mycket] för er [från er]. För Jesu [Jashve] hand [kraft] har lämnat mig.

Noomi ser inte den Jesus som redan har kommit. Hon tror att det skall komma en ny Messias, och hon vet inte hur det skall ske heller. Därför passar det inte in med de här Hedniska kyrkorna i hennes tänkande.

Det är så här man upplever det idag. När de kristna och Judarna inte förstår varandra. Men när vi fortsätter den här berättelsen så kommer vi att se att Gud kommer att lösa det här.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar