onsdag 2 december 2015

Israel i Bibelns profetior 32, Den ende sonens sorg

I Amos kan vi läsa att Gud kommer att sända en hunger och en törst efter honom. Och man skall sörja som efter ende sonen.

Amos 8:10.  Och jag vänder era fester till sorg och alla era sånger till sorgesånger, och jag låter det bli säcktyg över alla midjor, och alla har rakade huvuden, och jag ger er den ende sonens sorg, och framtiden blir bittra dagar.
Amos 8:11.  Se dagar skall komma säger Herren Jesus [Jashve]: Då jag sprider svält i landet, inte en svält efter bröd och inte en törst efter vatten, utan efter att lyssna till Jesu [Jashves] ord.
Amos 8:12.  Och de går från dag, [hav] till dag [ända till dag, hav], och från mörker [norr] till solens uppgång [öster], de strövar omkring för att söka Jesu [Jashves] ord och de finner det inte.
Amos 8:13.  På den dagen är de vackra jungfrurna och de unga männen svaga på grund av törst.

Här läser vi om den Ande som skall sprida sig i Israel. Den ande av sorg över att man förkastat Jesus. En sorg som efter den ende sonen och en törst efter hans rättfärdighet. Och det är en sann törst för vi ser att det gör även de unga svaga.

Och länger ner i Amos ser vi vad som skall komma på detta, hur Gud skall förbarma sig.

Amos 9:11.  På den dagen låter jag resa upp [förstärka] Davids fallna tält [boning], och de skingrade från [öppningarna i] min inhägnad [mur], och dess ruiner låter jag resa upp och jag bygger upp det som i forna dagar.
Amos 9:12.  På det att de intar det som återstår av Edom och alla hedningar [folk] som mitt namn har predikats hos [ropats över], säger Jesus [Jashve], han som gjort det här.
Amos 9:13.  Se dagar kommer, säger Jesus [Jashve] då plöjaren går nära i skördarens spår, och druvorna finns i väldiga planteringar, och bergen rinner av druvsaft och alla kullar flödar [smälter].
Amos 9:14.  Och jag bosätter mig hos [återupprättar, omvänder, återför] mitt folk Israel som kommit tillbaka [det utspridda], och de bygger upp de ödelagda städerna, och de slår sig ner [återvänder] och de planterar vingårdar, och de dricker deras vin och de anlägger [gör] trädgårdar och de äter dess frukt.
Amos 9:15.  Och jag planterar dem på deras mark och de rycks inte bort mera från sin mark, som jag har gett åt dem, säger Jesus [Jashve], din Gud.

Jesus skall resa upp Davids fallna boning, Landet israel skall blomstra, Städerna skall byggas upp. Ja det skall flöda, skördarna skall komma att vara rikliga. För Gud är med dem. Jesus är hos dem.

Ja vi kan läsa att Jesus skall bosätta sig hos dem, när de kommit tillbaka. Och aldrig mer skall de ryckas upp från sitt land.

Halleluja, Jesu seger är total. Han är vår herre och han skall verkligen segra.



Karl Håkan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar