måndag 21 december 2015

Israel i Bibelns profetior 51

Församlingens förening med Jesus

Vi fortsätter här att titta på Ruts bok och det profetiska i den vad gäller Israels folk och deras förskingring och återsamlande. Skörden är nu färdig och Rut får göra sig fin och tvätta sig och komma till Boas

Här åskådliggörs den kärlek som håller ihop Jesus och hans församling en kärlek som bygger på den rening vi får genom Jesus.

Rut 3:6.  Och hon gick ner till tröskplatsen och hon gjorde i allt som hennes svärmor sagt henne.
Rut 3:7.  Och Boas åt och drack och var glad [god, nöjd] i sitt hjärta, och han gick och lade sig. Och till slut kom hon lättklädd [listig, naken] och visade sig vid [klädde av sig vid, avtäckte] hans fötter och lade sig.
Rut 3:8.  Och det hände mitt i natten och han blev rädd och han kände efter [och han omfamnade], och här var en kvinna som låg vid hans fötter [med sitt kön hos honom].

Lik Rut som kom till Boas så får vi som kristna komma till Jesus. Och som Rut var naken inför Boas, så vår vi som kristna vara nakna inför Jesus. Allt skall vara uppenbarat för Jesus. Det är då har frälser oss.

Och som Rut fick lägga sig vid Boas fötter så får vi som kristna också lägga oss vi Jesu fötter det är han som är vår herre. Vi får böja oss inför honom.

Rut 3:9.  Och han sade: Vem är du. Och hon sade: Jag är Rut [vän] din trofaste, bred ut din kant över din trofaste, för du är en förlossare [bördeman, frälsare, inlösare, som orenar, som orenat].

Jesus är vår förlossare. Det är han som vi är trofasta mot.

Rut 3:10.  Och han sade: Här är [det] din välsignelse som för till Jesus [Jashve] min dotter, du har behållit din nådefulla godhet från förr, inte följde du efter de unga männen [de utvalda, de utmärkta], antigen de var fattiga eller rika.
Rut 3:11.  Och nu min dotter skall du inte vara rädd, allt som du säger skall jag göra för dig, för mitt folk i hela staden vet [mitt folk i hela staden kommer att få veta], att [om, för] du är en stark [blir en havande, är en plågad, är en respekterad, är en prostituerad] kvinna.

Här ser vi hur Boas tar emot Rut. Hennes vädjan går hem och han respekterar henne.
Rut 3:12.  Och nu är sanningen att en förlossare [bördeman, inlösare, frälsare, skändare] också finns utöver mig. Och jämfört med mig är han närmare förlossare [bördeman, inlösare, frälsare, skändare].
Rut 3:13.  Stanna över natten och i morgon, om han förlossar [löser in, frälsar, använder sin börderätt, vill befläcka] dig, gott han må förlossa [lösa in, frälsa, använder sin börderätt, befläcka] men om inte han vill [kan] vara din förlossare [inlösare, bördeman, befläckare], då förlossar [löser in, frälsar, använder sin börderätt, befläckar] jag dig, jag är [jag svär vid] den levande Jesus [Jashve]. Ligg här [vila här, ha sex här] ända till morgonen.

Det finns en till i det här sammanhanget och Boas måste stämma av med honom. Precis som Jesus stämmer av med sin Fader. Med allas vår Fader i Himlen. Allt skall ske enligt hans vilja.

Rut 3:14.  Och hon låg vid hans fötter [med sitt sköte hos honom, med sitt könsorgan hos honom] ända till morgonen och hon reste sig upp innan man ännu kunde urskilja varandra. Och han sade: Man skall inte få veta att kvinnan kom till tröskplatsen.

Vi ser här att de kommer så nära varandra som man kan komma, och så är det med Jesus och hans församling också. Vi skall alltid vara nära Jesus.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar