fredag 11 december 2015

Israel i Bibelns profetior 41

Gud samlar Israel och frälser dem.

Här har vi åter ett bibelställe som visar hur frälsningen skall komma till Israel.

Hes 11:17.  Därför skall du säga: Så säger Herren Jesus [Jashve]: Och jag skall samla er från folken och jag skall samla er från länderna som ni spreds ut i och jag skall ge er landet Israel.

Gud skall föra tillbaka Israels folk, till sitt land.

Hes 11:18.  Och de skall komma dit och de skall låta ta bort alla dess avgudabilder [styggelser, äckel] och alla dess avgudar därifrån.

Och han skall ta emot Honom, Det är han allena som är deras Gud.

Hes 11:19.  Och jag ger dem ett och samma hjärta och en förnyad [frisk] ande lägger jag i deras inre och jag låter ta bort stenhjärtat från deras kropp och jag ger dem ett evangeliskt [kött, friskt, predikande] hjärta.
Hes 11:20.  Så att de vandrar efter mina stadgar och mina förordningar [på mitt sätt] och de följer dem och de är mitt folk och jag är deras Gud.

Och han skall lägga sin lag i deras hjärta. Så att de, utan problem, av sig själva, följer den.

Hes 11:21.  Och de som har sitt hjärta vänt till sina avgudar, deras avgudars vilja skall komma i deras väg över deras huvud, säger Herren Jesus [Jashve]. 

Men för dem som inte tar emot Gud utan fortfarande håller sig till främmande Gudar finns ingen räddning.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar