tisdag 22 december 2015

Israel i Bibelns profetia 52

Jesus gör allt för oss

Vi fortsätter här att titta på Ruts bok och det profetiska i den vad gäller Israels folk och deras förskingring och återsamlande. Boas gör allt för att få Rut. På samma sätt som Jesus gör allt för sin församling.

Rut 3:15.  Och han sade: Kom med manteln och håll upp den och tag emot. Och hon tog emot och han mätte upp sex mått korn och hällde över [över till] henne. Och han gick till staden.

Åter får Rut rika gåvor av Boas, på samma sätt som Jesus ständigt välsignar sin församling, som han älskar.

Rut 3:16.  Och hon gick till sin svärmor och hon sade: Hur är det min dotter. Och hon berättade för henne allt det som mannen gjort för henne.
Rut 3:17.  Och hon sade: Dessa sex mått korn gav han till mig, för, sade han: Du skall inte komma tomhänt till din svärmor.
Rut 3:18.  Och hon sade: Sätt dig min flicka, tills du får veta hur han lägger orden, för han har ingen ro, och [för] därför [vidare] blir frågan avslutad [fulländad] idag.

Nu är tid och nu skall den slutliga frälsningen uppenbaras. Det är nu, i vår tid, det skall ske.

Rut 4:1.  Och Boas [i kraft, genom makt] gick upp till porten [den usle, med rädsla, mätningen], och han gick runt där och se förlossaren [inlösaren, bördemannen, den som orenat] gick förbi, då talade Boas [i makt, genom kraft] och sa: Gå åt sidan, kom tillbaka hit, min överman [personen Paloni, den skilde personen, palonit (från okänt land), specielle person, min fallne man]. Och han gick åt sidan och han satte sig.
Rut 4:2.  Och han tog 10 män av stadens äldste och han sade: Sätt er ner här. Och de satte sig ner.
Rut 4:3.  Och han sade till förlossaren [inlösaren, bördemannen, skändaren, befläckaren]: Det är om åkerdelen som tillhörde vår broder, den som tillhörde Elimelek [Min Gud är kung], Noomis [ljuvlig, skön, fantastisk] ägodel, hon som återvände från Moab [från fader, fält, odling].
Rut 4:4.  Och mitt ord må klarlägga [avslöja] inför dina öron det [för] jag vill säga, köp det inför innevånarna, mitt folks gamle män, om du förlossar [frälsar, använder din börderätt, inlöser befläckar] det som skall förlossas [inlösas, bördas, befläckas] och om han [man] inte vill förlossa [ska förlossa, förlossar, löser in, använder sin börderätt, befläckar] säg det till mig, så att jag kan, för det finns inte någon förlossare [inlösare, befläckare] förutom du och därefter jag. Och han sade jag vill [ska, må] förlossa [frälsa, inlösa, använda min börderätt, befläcka].
Rut 4:5.  Och Boas [i makt, genom kraft] sade: Ditt förvärv är idag marken [åkern] för [från] Noomis [ljuvligs, sköns, fantastisks] hand och från den, den moabitiska [från fader, fält, odling] kvinnan Rut [vän], den dödes innehav [rötter], hans egendom, till att resa upp den dödes namn.
Rut 4:6.  Och han förlossaren [inlösaren, bördemannen, befläckaren] sade: Jag har inte möjlighet för min del till att förlossa [frälsa, använda börderätten, inlösa, befläcka], för att inte fördärva det jag har [min del, min dal]. Förlossningsrätten [börderätten, Inlösningsrätten, rätten att befläcka] är din, den är din förlossningsrätt [inlösningsrätten, förlossningsrätten, rätten att befläcka], för jag kan inte använda min börderätt [förlossa, frälsa, inlösa, befläcka].

Här får vi i ett lite längre avsnitt läsa om hur det är Boas som är den som kan förlossa, kan frälsa. De andre förlossaren klarar inte av det. Man kan se det här som fadern och sonen. Det var Jesus, sonen, som förlossade oss. Det var han som kunde. Det är det vi kan läsa i Upp 5. Där lejonet av Juda. Guds offerlamm är den ende som kan frälsa. Som kan öppna vägen till frälsning för människorna och bryta sigillen för Guds frälsnings väg.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar