torsdag 31 december 2015

Israel i Bibelns profetior 61

Jesus blir Israels frälsare

Psalm 124 visar vad som skall hända 2024, det sa man förr och det kan finnas visst fog för det. Och i förra avsnittet Psalm 123, alltså för året innan läste vi hur Israel vände sig till Jesus och såg upp till honom.  Och hår i Psalm 124 kan vi alltså läsa fortsättningen.

Ps 124:1.  En vallfarts sång, som kom till David. Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, säger man, oh, Israel.
Ps 124:2.  Om inte Jesus [Jashve] hade existerat för oss, genom att han fullgjorde vårt mänskliga [Adams] offer.
Ps 124:3.  Då hade vårt liv varit i våra synder, i gravar. Nu, här, är hans son.
Ps 124:4.  Då hade vattnet översvämmat oss, arvedelen hade passerat bort, vår själs offer [dess ström hade gått fram över våra själar].
Ps 124:5.  Då hade de kokande [svallande] vattnen gått över våra själar.
Ps 124:6.  Prisa Jesus [Jashve], han tog bort det vi lades till last [orsakade], han har rivit sönder deras anklagelser.
Ps 124:7.  Vår själ är som en fågel, som räddas från snärjarnas snara. Snarorna krossade han och vi räddades.
Ps 124:8.  Vår hjälp är i Jesu [Jashves] namn, som har gjort himmel [är ett väldigt namn] och jord [en fast grund].


Här ser vi hur Israel har tigit emot Jesus och det är Jesus som är lösningen för dem, utan Jesus finns bara fasa och hemskhet.

Han är den som har offrat sig för dem han som är Guds son, den enfödde, Messias, och utan honom finns bara gravarna. Ja de hade drunknat som människorna drunknade när syndafloden översvämmad jorden, och som vi berättat tidigare var det en profetia på hur Israel fördrevs från sitt land pgr deras synder.

Men Jesus har frälst oss. Han har utplånad allas synder så också Judarnas. Och Snarorna är krossade och de är Jesus som får bli vår hjälp och styrka.

Här ser vi alltså hur Israel slutligen blir frälst och det är genom Jesus och det han gjort.

Halleluja i den här Psalmen får vi verkligen se Jesus som frälsare och i honom är också vårt liv.

Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar