torsdag 17 december 2015

Israel i Bibelns profetior 47

Vi skall överge det gamla och hålla oss till Israels Gud

Vi fortsätter här att titta på Ruts bok och det profetiska i den vad gäller Israels folk och deras förskingring och återsamlande, och här har Ruth börjat delta i skördandet på fälten och hon är på Boas fält. En symbol för Jesus skördefält.

Rut 2:10.  Och hon föll ner på sitt ansikte och hon böjde sig ner till marken [jorden] och hon sade till honom: Varför har jag funnit barmhärtighet [nåd] i dina ögon, till min favör [respekt], och jag är en främling.

Ruth finner nåd hos Boas. På samma sätt som vi som kristna får finna nåd i Jesus, och det fast vi inte hör till Judarna utan är främlingar, Jesus ger oss nåd i alla fall och vi får inympas som Paulus skriver i det Judiska trädet.

Rut 2:11.  Och Boas [i makt, genom kraft] svarade, han förklarade och sade till henne: Man har berättat för mig allt som du har gjort för din svärmor efter din mans död, att [och] du övergav din far och din mor och landet där du är född, och du kom i förgår [för tre dagar sedan] till ett folk som du inte kände tidigare.

Men för att vi skall få den här nåden så måste vi lämna vårt gamla, måste leva det nya livet på det sätt Gud har tänkt sig.

Rut 2:12.  Jesus [Jashve] belönar dig för din möda, och du skall [må] bli fullständigt belönad [få frid] på grund av [för] din insats [underhåll], från folk. Jesu [Jashves], Israels Gud, som du sökt skydd hos, skall hålla dig under sina vingar.
Rut 2:13.  Och hon sade: Det är stark [modig] nåd [barmhärtighet] i dina ögon, min herre, för du har gett mig tröst genom att du talat till din tjänarinnas [slavs] hjärta, och låt mig vara [jag är inte ens] som en av dina tjänarinnor [slavinnor, tjänsteflickor].

Det är en välsignelse att leva med Jesus, Han ger rika och fullständiga belöningar, och han är vårt skydd och tar hand om oss. Och det är Jesus vi skall följa och lämna det som var. Vi får alla vara Jesus tjänare och tjänarinnor.


Karl Håkan



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar