onsdag 30 december 2015

Israel i Bibelns profetior 60

Israel ber Jesus om nåd

Psalm 123 är en intressant psalm som pekare på när Jesus skall komma. Då skall Israel vända sig till honom och be om nåd och längta efter honom och då kommer han. Då kommer deras Messias, Jesus. Och här har vi Psalmen som pekar på hur de vänder sig till Jesus.

Ps 123:1.  En vallfartssång. Jag lyfter mina ögon till dig som bor i himmelen.
Ps 123:2.  Se, som slavarnas ögon är riktade mot deras herre, och som slavinnornas ögon är riktade mot deras föreståndarinna, så är vår bön [hängivenhet, klagan], våra ögon mot [till] vår Gud alltid.
Ps 123:3.  Ge oss nåd Jesus [Jashve], ge oss nåd, för vi har rikligt mättats med förakt [skam].
Ps 123:4.  Vår själ har fyllts övernog [väldigt], av högmodig respektlöshet, de självsäkras hån.

Här ser vi alltså hur man vänder sig till Jesus och ber om nåd. Och det är en stark bön.

Vi ser hur Judarna har lidit. De har mött förakt. De har mött hån och respektlöshet.

Men här har de nu vänt sig till honom som kan frälsa, till Jesus, och de ser upp till honom, med sin vädjan.

Vi kan också läsa ur Matteus, där Jesus själv talar om när han skall komma tillbaka.

Mat 23:39 Jag säger därför till er: Nu ser ni [känner] mig faktiskt [verkligen] inte igen, förrän ni säger: Välsignad [prisad] är han, som kommer [framträder, går, passerar, går omkring, växer] i Jesu [Herrens, Jahves] namn.

Är det alltså det vi ser här i Ps 123.

Jag fick en gång lära mig att vissa psalmer hade innehåll som pekade på året med tillägg av 1900 och det skulle då innebära att det här skulle ske år 2023. Det blir alltså intressant att se vad som då kommer att hända, är det kanske det året som Israel kommer att ropa om hjälp, till Jesus, som sin Messias, så att han kan komma och räddar dem. Ja rädda hela världen.


Karl Håkan


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar